• سه شنبه ٧ آذر ١٤٠٢-١١:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٠٠٨
آخوندی خبر داد:5-196

تعیین حسابرسان منتخب شورا برای انجام حسابرسی سال 1402

عضو شورای شهر تهران از تعيين حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عمليات حسابرسی سال 1402 شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران، سازمان‌ها و شركت‌های وابسته به آن در یکصد و نود وششمین جلسه شورا خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، طرح «تعيين حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عمليات حسابرسی سال 1402 شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران، سازمان‌ها و شركت‌های وابسته به آن» در یکصد و نود و ششمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. 
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوصص این اساسنامه اظهار داشت: یکی از وظایف شورا این است که هر ساله واحدهای مختلف شورای را مورد حسابرسی قرار دهد. در کمیسیون برنامه بودجه حسابرسی‌های مختلفی انجام شده و مطابق این طرح حسابرسان سال ۱۴۰۲ قرار است که تعیین شوند. بر اساس فراخوانی که در این باره در شهریور ماه انجام شد ۲۲ مؤسسه اعلام آمادگی کردند. به همین ترتیب در کارگروه حسابرسی و جلساتی که در این خصوص برگزار شد؛ سوابق و عملکرد قبلی این مؤسسات مورد بررسی قرار گرفت. برخی از این مؤسسات، پیش از این هم اقدام به حسابرسی کرده بودند که عملکرد آن‌ها مورد تأیید کارگروه حسابرسی واقع نشده بود. در نهایت با حضور نماینده شهرداری یعنی مدیر کل امور مجامع، جمع‌بندی انجام شد و ۱۶ موسسه تایید شده و مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت از میان آن‌ها تعدادی برای این منظور کاندید شدند. 
آخوندی ادامه داد: سال گذشته مقرر شد  ۷ مؤسسه حسابرسی، این کار را انجام دهند که به پیشنهاد اعضاء و تصویب این پیشنهاد در شورا تعداد مؤسسات از ۷ مورد به ۱۵ مورد رسید. در اینجا نیز ۱۶ مورد مؤسسه برای انجام برای این امر انتخاب شدند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با استناد به ۷ تبصره در این باره توضیح داد: در تبصره اول اشاره شده است که در اجرای تبصره چهارم ذیل ماده ۱۲ قانون درآمد و هزینه شهرداری و دهیاری‌ها و مصوبه ۱۴۰۱ مجلس، این موضوع باید مستقیماً از سوی شهرداری و پیشنهاد شورا انجام شود. بر اساس تبصره دوم شهرداران مناطق، رؤسای سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته، معاونین شهردار و مدیران کل واحدهای ستادی مورد حسابرسی، مکلف به همکاری لازم برای اجرای دقیق حسابرسی و انجام عملیات رسیدگی و بررسی اسناد توسط حسابرسان منتخب شورا بوده و باید اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیار حسابرسان قرار دهند و پشتیبانی لازم برای انجام حسابرسی در واحدها را معمول کنند.
وی افزود: بنا بر تبصره سوم، حسابرسان منتخب شورا موظفند علاوه بر بررسی استانداردهای حسابرسی در چهارچوب عملکرد نیز که شامل اساسنامه برنامه چهارم، بودجه سالانه و تبصره‌ها است نیز بررسی‌های لازم را انجام دهند. در تبصره چهارم نیز آمده حسابرسان منتخب شورا موظفند هرگونه محدودیت در رسیدگی به صورت‌های مالی شهرداری اعم از عدم همکاری واحدهای اجرایی در اجرای عملیات حسابرسی شامل تعلل و عدم ارائه اسناد که بر روند رسیدگی دقیق تاثیر منفی دارد را در اسرع وقت به شورای اسلامی شهر تهران اعلام کنند تا در کارگروه حسابرسی مورد بررسی قرار گیرد.
آخوندی ادامه داد: بر اساس تبصره پنجم نیز کلیه قراردادها جهت انجام حسابرسی با مؤسسات حسابرسی، صرفاً توسط شورا انجام می‌گیرد و حق‌الزحمه آنان نیز از محل اعتبارات مصوب در بودجه شورای اسلامی شهر تهران پرداخت خواهد شد. هرگونه عقد قرارداد جهت انجام حسابرسی با مؤسسات مذکور، توسط مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تابع شهرداری تهران ممنوع است؛ همچنین هرگونه استفاده از خدمات مؤسسات حسابرسی یاد شده از جمله خدمات مالی و حسابداری در طول دوره حسابرسی ممنوع خواهد بود. 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص تبصره ششم و هفتم نیز تکالیفی را عنوان کرده و گفت: در صورت انصراف و عملکرد ضعیف مؤسسات حسابرسی، کارگروه موظف است موضوع را در اسرع وقت بررسی و در صورت نیاز نسبت به جایگزین اقدام کند. کمیسیون برنامه و بودجه نیز مکلف است ضمن نظارت بر روند اجرای حسابرسی در سطح شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته، گزارش پیشرفت را هر سه ماه یک بار ارائه دهد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: